Dünya imtihan yeridir. İmtihan deyince hastalık, fakirlik, ölüm gibi acı şeyler akla gelir.
Fakat imtihan sadece bunlar değildir.
İnsan, sıhhat, zenginlik ve rahatlık ile de imtihan edilir.
Hayır ya da şer, her şeyin içinde imtihan vardır.
İnsanın dünya hayatında yaşadığı büyük imtihan Yüce Allaha kulluk ve dostluk imtihanıdır.
Bunun için melekler ve cinler yaratılmıştır, peygamberler gönderilmiştir. İçimize nefs, karşımıza şeytan, önümüze helal ve haramlar konulmuştur. Sonra bütün bunların arasında bir tercih yapmamız istenmiştir.
Önüne gelen her işte Allah rızasını seçenler, Hak katında en akıllı, en kazançlı ve en sevgili kullardır.
İşlerinde haramı ve şeytanın tarafını seçenler, gerçekte en akılsız, en zararlı ve en sevimsiz kullardır.
Bazen hayrı, bazen haramı seçenlerin işi ise Allaha kalmıştır. Onların kalbi hastadır, gönül huzuru yoktur.
Ta ki tövbe edip haramlardan kurtulana kadar.
İlk insanla imtihan başlamıştır, son insana kadar devam edecektir...
Bundan kaçmanın ve kurtulmanın imkânı yoktur.
Müminin imtihanı şu üç alanda gerçekleşir: İbadetleri yerine getirmede, haramları terk etmede, bela ve musibetlere sabretmede.
Bunların özü ilâhi muhabbet ve samimiyettir.
Dinde boş davalara ve iddialara yer yoktur.
Dünyadaki amacımız İnsanoğlunun dünyadaki esas amacı; kendini yokluk âleminden varlık âlemine çıkaran, kendisini yer yüzünde yaratılmışların en üstünü kılan ve kendisine sayısız nimetler veren Allah’ı bilmek, tanımak ve şükran borcunu yerine getirmektir.
Maalesef maneviyatın hızla gerileyip, maddeciliğin ön plâna çıktığı günümüzde şükrün yerini inkâr ve nankörlük almaya başlamış, insanlar her halinden şikâyet eder hale gelmiştir.
Aslında imanlı kimsenin en büyük özelliği her halde Allah’a hamd etmesi, musibetlere de sabretmesi, her iki durumda da kârlı çıkmasıdır.
Ayağın taşa takıldığında taşa küfredeceğine, taşa takılan bir ayağım var diye haline şükret sözünde olduğu gibi en ufak bir musibet ve belada da nimeti fark edebilendir.
Hayır ve şer nedir? Sözlükte “iyilik, iyi, faydalı iş ve fayda” anlamlarına gelen hayır, Allah’ın emrettiği, sevdiği ve hoşnut olduğu davranışlar demektir.
İnsan, hayrı da şerri de kendi iradesi ile kazanır.
Fakat kulun şer işlemesi, şerri kazanması, şerri tercih etmesi ve şerle nitelenmesi kötüdür ve çirkindir.
Hayır ve şer Allah’tandır.
Dünyada şer olmasa hayrın manası anlaşılamaz, bu dünyanın bir imtihan dünyası olmasındaki hikmet gerçekleşemezdi.